Portfoliocase

Webdesign voor ProRail

http://www.prorail.nl
  • In dienst van Evident
  • Webdesign, interactie-ontwerp, projectmanagement, huisstijladaptatie

De opdrachtgever

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Ruim 4000 medewerkers zorgen ervoor dat elke dag, 24 uur per dag, meer dan een miljoen reizigers en ruim 100.000 ton goederen op hun plaats van bestemming komen, met ruim 6.000 treinen over 7000 kilometer per spoor.

De opdracht

Gebukt onder een slecht imago, is ProRail al jaren op zoek naar dat nieuwe geluid om zich anders binnen de maatschappij te kunnen profileren, om het juk van boeman en vertragingsveroorzaker van zich af te kunnen schudden. Mijn eerste opdracht in dienst van Evident was om aan de hand van allerlei geldende, interne ProRail-profiel- en marketingconcepten, mislukte Evident-designpogingen en een frisse blik, na 3, 4 jaar van slechts kleine successen nu eens echt met ProRail tot een geheel nieuwe website te komen. Een kersverse doelgroepenindeling, een zakelijk maar vriendelijk ontwerp (met een sterke focus op de mensen en werknemers die achter ‘ProRail’ schuil gingen) en een beheerst ‘outside of the box’-denken, moesten tezamen een nieuwe wending veroorzaken.

Missie geslaagd?

De nieuwe ProRail-website ziet er nog steeds niet uit zoals ik het graag zou zien (de bouwpartij, in dit geval niet Evident, heeft helaas erg slecht werk afgeleverd), maar ik zie dit project achteraf zelf uitsluitend als een groot succes. In goed overleg met het ProRail-management kwam ik in de zomer en nazomer van 2012 al snel tot ontwerpen die aansprekend waren en die de juiste beeldende focus op het verhaal van de mensen achter ProRail konden bieden. Tevreden over mijn directe stijl van communiceren en sprekende designkwaliteiten, was het goed schakelen met ProRail en konden alle betrokken partijen al na enkele weken met gerust hart weer eens vooruit kijken. De stagnatie verdween uit het project en hoewel er nog vele designstappen en beslissingen zouden volgen, kan het gehele traject, tot en met de bouwfase, met recht als een succes bestempeld worden.

Portfolio

Interactie-ontwerp & klikbaar prototype voor 'Kennisnet'

Gedetacheerd bij Kennisnet, ging ik met een gespecialiseerde interactiecollega aan de slag om een totale vernieuwing en her­ziening van een erg belangrijke online applicatie (ongeveer 900.000 unieke gebruikers op jaarbasis) op zowel interactie- als vormgevingsgebied te be­werkstelligen.

Bekijk case ›

Infographic-ontwerp & concept voor 'Kennis­net'

De hulpdocumenten en uitleg van de online Kennisnet-appli­catie bleken dermate veel te wensen over te laten, dat het voorstel om eveneens een infographic te verzorgen, me­teen in goede aarde viel. Samen met Joost Verweij, mijn inter­actie­collega bij Evident, kwamen we al vrij snel tot een kloppend plaatje.

Bekijk case ›

Huisstijl- en logo-ontwerp & webdesign voor 'Senna regelt het'

Ik werd door gediplomeerd wedding­planner Senna bena­derd met de vraag of ik voor haar een website kon maken die helemaal bij haar paste, en tege­lijker­tijd, vooral ten opzichte van de vele andere wedding­planners, een nieuw en ander geluid kon bieden.

Bekijk case ›

Webdesign & logo-ontwerp & interactie-ontwerp voor 'SEM'

De SEM-website was sterk verouderd en nodig toe aan een fikse opknapbeurt. Via mijn vaste freelancecontact met onlinemarketingbureau Acorn, kreeg ik het verzoek binnen om me eens te buigen over een nieuw webdesign en een verbe­terde website- en naviga­tie­structuur. Een uitdaging die ik na­tuur­lijk graag aan wilde gaan.

Bekijk case ›

Webdesign & interactie-verbetering voor 'Driestar Educatief'

‘Driestar Educatief’ had meer­dere losse sites en een groot productenportfolio dat erg versplinterd werd ontsloten. De grote verscheidenheid aan la­bels en de vele opleidingen en cursussen, vroegen om een ander navigatiemodel. De op­dracht was om binnen één site, voor alle doelgroepen, een nieuw online platform te ont­wikkelen.

Bekijk case ›

Webdesign voor 'ProRail'

Dit was mijn eerste grote project in dienst van Evident. De opdracht was om aan de hand van allerlei geldende, interne ProRail-profiel- en marketing­concepten, minder geslaagde Evident-designpogingen en een frisse blik, na 3, 4 jaar van slechts kleine successen nu eens echt met ProRail tot een geheel nieuwe website te komen.

Bekijk case ›

Webdesign voor 'Damen Shipyards'

De HR-afdeling van Damen was al een flinke poos op zoek naar een nieuw geluid, in dit geval een website die nu eens echt kon vertalen en verhalen wat het betekende om bij Damen een carrière te beginnen of uit te bouwen. Opgehangen aan ‘Dare to discover the best years of your life’, ging ik aan de slag.

Bekijk case ›

Huisstijl- en logo-ontwerp & webdesign & concept voor 'Blinct'

Zonder naam of bestaand concept onder de arm, werd Admium door 'ATC Match' benaderd om vanaf de aller­eerste stappen mee te denken over een nieuw dochterbedrijf. Samen met de klant ging ik een concepttraject in waar­bij er eerst over ‘het geluid’ en daarna over de te voeren naam en uiterlijk van alle online en offline uitingen werd nagedacht.

Bekijk case ›

Meer zien?

Wil je meer van mijn werk zien? Download mijn volledige Portfolio (.pdf, ± 80mb).

Meer weten?

Gewoon even mailen

Ik reageer meestal binnen 24 uur.